Over ons

Villamuze: Play, Grow, Enjoy

Kinderen worden geboren met een natuurlijke gevoeligheid voor muziek. Ze maken muziek op een ongedwongen en creatieve manier. Villamuze wil deze natuurlijke interesse voor muziek op jonge leeftijd stimuleren en ook oudere kinderen vanuit dit idee muziek aanleren (PLAY). Met een warme aanpak stimuleren we de hele ontwikkeling (GROW) . Op deze manier blijft muziek iets om levenslang van te genieten (ENJOY). Jong en oud kunnen bij ons terecht want op muziek leren staat geen leeftijd.

De naam Villamuze komt van Villa en Muze. De Muzen zijn de godinnen van de kunst en de wetenschap. Villamuze wil met de activiteiten een ‘inspiratiebron’ zijn om kunsten in het algemeen en meer bepaald muziek tot in de huiskamer te brengen. Muziekbeleving is zoveel meer dan een cd met leuke kindermuziek opzetten. Een cd kan je eigen stem immers niet vervangen. Als je zelf zingt of muziek speelt, zal het kind niet alleen naar het liedje luisteren maar ook de extra aandacht en liefde ervaren. Villamuze wil het samen thuis zingen en muziek maken stimuleren.

Historiek

In 2011 startte Severine Vaernewyck onder de naam Villa Musica muzikale activiteiten voor 0 tot 6 jarigen in Deinze. Als muziektherapeute en jonge mama kende zij het belang om muziek van jongs af te stimuleren. Zij deed ervaring op bij Tuimeloor in Gent waar ze als freelancer muziek op schoot gaf en muziekkampen begeleidde.  Muzieksessies voor kind en ouder en vakantiekampen werden vanaf 2011 ook in Deinze georganiseerd en gesmaakt. De organisatie groeide verder uit met workshops en pianolessen.

In 2015 won Villa Musica de cultuurprijs voor Jeugd & Cultuur van Deinze. Dit was een mooie erkenning en een stimulans om verder te doen. In datzelfde jaar organiseerde Villa Musica voor de eerste keer naast de kleuterkampen ook een kampje voor kinderen van 6 tot 8 jaar. Eveline Vaernewyck was hierbij de drijvende kracht.

Eveline studeerde aan het conservatorium van Gent en behaalde in 2008 het diploma Master in Music voor klassieke gitaar. Aan hetzelfde conservatorium haalde ze ook het diploma Specifieke Lerarenopleiding in de kunsten. Toen ze moeder werd en op zoek ging naar muzieklessen voor haar jonge dochter, groeide de interesse in de Suzuki-methode. Ze startte in 2015 de opleiding om Suzuki Guitar Teacher te worden bij MaryLou Roberts in Ierland. Ze werd de eerste Suzuki Guitar Teacher in België en is zeer gedreven om de Suzuki-methode voor gitaar meer en meer te verspreiden in België en omgeving. De organisatie van de Teacher Training Course Suzuki Guitar in België was daar een zeer belangrijke stap in.

In 2018 beslisten Severine en Eveline om samen met hun zus Christel Villamuze op te richten. Een vzw die het werk van Villa Musica en de Suzuki-methode voor gitaar wil verderzetten met een kleinschalig maar kwalitatief aanbod aan muzikale activiteiten voor jong en oud.

Over ons

Wat smaak is voor de mond en parfum voor de neus, is muziek voor het gehoor. Hier vind je extra informatie over ons.

Volg ons

Op Facebook